Thursday, August 5, 2010

Adam Harith B. Nasruddin

Pada 30 Mac 2010 aku selamat melahirkan seorang baby boy yang sangat comel. Diberi nama Adam Harith B. Nasruddin. Adam Harith membawa maksud;ikutan/teladan yang kuat berusaha. Aku dah apply cuti awal2 lagi sebab memang dh tau tarikh nak bersalin lagipun tarikh tu kami yg decide memandangkan aku tak boleh bersalin secara normal.

Sehari sebelum bersalin aku sempat lagi berjalan2. Bukan pegi mane pun just ikut Nas pegi wat pasport kat Imigresen Pusat Bandar. Lepas tu join lunch with Nany and Pami kt PJ. Petang tu Makayah sampai. Diorang nak ikut aku pegi hospital esoknye.

Nak cerita pengalaman bersalin tapi aku takde pengalaman tu( next entry la aku cete ek). Aku tak rasa contraction,sakit2 or whatever lah. Aku lahirkan Adam secara caesarean. Sebab? Sebabnye Adam berada dalam keadaan songsang since kandungan berusia 7 bulan. Waktu tu,doktor bagi tempoh sampai kandunagn berusia 8 bulan. If masih songsang jugak, aku kene buat pilihan samada bersalin secara caesar ataupun normal. If pilih bersalin normal amatlah berisiko. Doktor tak benarkan untuk pegi berurut dengan bidan kampung. Bimbang kalau nanti tali pusat boleh melilit kepala baby. Aku cuma ikhtiar mengikut petua2 yg orang bagi. Macam petua yang aku dapat dan aku cuba. Tapi dah ketentuan ALLAH,baby masih juga tak berpusing.So, aku decide untuk caesar dan pilih tarikh 30 Mac 2010.

Tepat 8.26 pagi Adam Harith dilahirkan. Sebaik saje doktor keluarkan dia,dia tak menangis langsung until kene sedut2 ngn doktor. Tu pun just bunyi sikit2 je. Alhamdulillah, Adam sihat. Berat Adam just 2.5kg saja and dia la baby paling kecik and juga baby paling cool kat hospital tu. Sebab ape aku kate dia cool, sebabnye dia tak amik kesah langsung baby lain nak melalak. Dia boleh maintain tido lena lagi.Memang kuat tido betol dia. Until now, Adam memang tak penah menangis. Dia pandai merengek2 saje. Itupun kalau dia lapo atau mintak tukar diapers.

Now nih, Adam Harith dah berusia 4 bulan 5 hari. Dah pandai isap jari - bukan ibu jari tau,jari telunjuk lagi!. Dah pandai nak meniarap - tapi bab ni dia malas sikit,berat bontot. Pandai menggigit botol susu- dia buat main kalo dh tak mau isap. Dah pandai main2 ngn orang- akan bergelak sakan kalo kita dok agah2 dia,so cuteee.

So, sekarang rutin harian dah berubah. Ada Adam Harith ni memang memenatkan tapi seronok menjadi seorang ibu. Bila tengok muke dia yang comel tu, rase sejuk je.

2 comments:

Erika Anuey said...

kannnn...:)

mrs Fahmi said...

finally!!!!!!! updated jugak....;-)....adam da pandai buat ape lagi ni....lama tak kluar date ngen nia....^_^